onsdag 25 juli 2012

Pasta

Jag har gått och funderat på att göra pasta ganska länge, och med två lediga dagar tog jag tag i saken. Ska det bli riktigt bra bör man väl ha en pastamaskin, men jag gjorde allt för hand och det funkar också. 

Först och främst vill jag säga att resultatet inte blev perfekt och det är väl med pastadeg som med allt annat, övning ger färdighet. Men ta inte det här som ett recept utan mer som en dokumentation av lite experimenterande i köket. 

Efter att ha surfat runt ett tag och kollat på youtubeklipp och letat recept insåg jag snabbt att det finns väldigt många olika sätt att göra en pastadeg. Mjöl, oftast på durumvete, är väl den enda ingrediensen man absolut måste ha. Oftast är det ägg i men det varierar om man ska ta med vitan eller inte. Vatten eller inte vatten? Olja? Salta degen eller kokvattnet? 

Jag använde 5 dl durumvetemjöl och 4 hela ägg. Man kan göra degen i en matberedare och det blir säkert jättebra, men jag ville prova vulkangreppet som man sett på tv tusen gånger. Mjölet hälls upp på bänken och sedan gör man en krater i mitten. I med äggen i mitten och vispa runt med en gaffel. Sakta men säkert tar äggen upp mjölet och till slut blir det en deg. Nu brast väggen på min vulkan efter några minuter, men det spelar inte så stor roll. 

Degen knådades till en boll och fick vila under duk i en halvtimme. Det här är tydligen jätteviktigt. Varför vet jag inte men det står i alla recept. Sedan delade jag degen i två delar och kavlade ut med en vanlig kavel. Det var ungefär här det gick snett, första degen blev lite för tjock, men det är ju lätt att åtgärda nästa gång. När jag var nöjd med tjockleken rullade jag ihop det hela till en lång korv för att sedan skära tagliatelle med en vanlig kniv. Den färdiga pastan hängdes på tork och fick vila i en halvtimme till. Koktid cirkus 3 minuter i välsaltat vatten.

Till detta blev det en snabb carbonara på bacon, gul lök, vitlök och grädde. Gott, men pastan blev som sagt lite väl tjock. Nästa gång blir det någon form av fylld pasta, ravioli kanske?

1 kommentar:

  1. När får man komma på middag och smaka alla dessa kreationer? ;)

    SvaraRadera