lördag 11 augusti 2012

Födelsedagstårtor

Till Henkes födelsedag bakade jag prinsesstårta och en (mindre lyckad) marängtårta med daim.

Själva tårtbotten till prinsesstårtan blev riktigt hög och ganska matig och mättande. Nästa gång gör jag nog lite mindre av den, för marsipanlocket täckte precis och det blev en del fula veck och så sprack den lite.

Fyllningen är först ett lager med vaniljkräm och sen ett lager med hallonkräm som jag gör av mosade frysta hallon blandat med lite av vaniljkrämen och lite grädde.Och sen ett lager grädde på alltihop.







Till daimtårtan gjorde jag en marängbotten. Kämpade superlänge med att få av den från bakplåtspappret i en hel bit. Det gick inte. När jag väl fick ordning på det och la på fyllning och grädde så smälte marängen bort hur fort som helst och kvar blev ett gegg av socker, grädde, daim och bananfyllning. Gott...
/Nadja



3 kommentarer:

  1. Hehe jag som tycker den smälta marrängbotten lät gott ;)

    SvaraRadera
  2. Smakade båda tårtorna och de var BÅDE goda och snygga

    SvaraRadera
  3. Vill minnas att när Henke var liten gick den gröna under namnet Hulkentårta ( kanske för att marsipanen sprack)
    //Christina H

    SvaraRadera