lördag 4 augusti 2012

Gästspel

Det har varit lite stiltje här några dagar, jag och Nadja har varit på Österlen och slappat. Förutom sol, bad och lite kultur blev det några kulinariska äventyr. Bland annat kollade vi in hur man tillverkar rapsolja på en gård där nere. Några fantastiska gårdsbutiker hann vi med också, Österlentomaterna är makalöst goda. 

För att råda bot på uppdateringstorkan kommer här ett litet gästspel signerat min goda vän Stefan, nyss hemkommen från en Usa/Kanada-resa. Vi bodde tillsammans i en ungkarlstvåa i Vällingby för några år sedan, men vi har nog båda två lärt oss ett och annat om matlagning sedan dess. Håll till godo!


Efter att ha spenderat två veckor i Nordamerika var jag trött på deras enorma utbud av friterat och flottigt. Vi lyckades hålla oss undan genom att äta pasta och asiatiskt nästan varje dag. Första matlagningen på hemmaplan blev därför något jag skulle lägga i kategorin husmanskost, en maträtt som ursprungligen ätits hemma hos min morfar Bruno, kallad Färs i Panna. Ägaren av bloggen har en variant på denna vet jag, men jag följer alltid morfars recept :)

4 Personer
500g köttfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1½ msk potatismjöl
1 dl mjölk
1 msk smör
2½ dl mellangrädde
1 msk soja
Färskpotatis

Koka potatisen. Blanda färsen med salt, peppar, potatismjöl och mjölken. Bryn smöret i en lagom size stekpanna och platta ut färsen direkt i pannan till en stor biff som täcker hela pannan. Stek 4 minuter på medelvärme.
Dela färsen i fyra delar och vänd dem, stek ytterligare 4 minuter. Häll på grädden och soja och låt småputtra på svag värme i 3-4 minuter. Addera gärna en egen-odlad tomat direkt plockad från balkongen ;), samt lite svartvinbärsgelé. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar